1041 Budapest Árpád út 88 (Bejárat a Lebstück Mária utcából)


+36/70-5004001
| info@motostyling.hu

Interjú: tényleg elveszik a forgalmit a plexi miatt?

2019-05-17 11:00:03
Interjú: tényleg elveszik a forgalmit a plexi miatt? kép

Forrás: hegylakok.hu

Írta: Pulai László

– Milyen jellegű ellenőrzés zajlott áprilisban, amiről több motoros azt írta, hogy megbírságolták őket az utángyártott plexik és fékkarok miatt ?

– A Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal munkatársai a rendőrséggel közös akcióban vettek részt, mely motorkerékpárok műszaki ellenőrzésére és kültéri zajmérésre irányult. A motorkerékpár egyes részei, a nem gyári alkatrészek vagy nem jóváhagyott tartozékok a közlekedésbiztonságot jelentősen ronthatják, ilyen átalakítások nem mindig engedélyezhetőek – válaszolták.

Mit cserélhetsz a motoron és mit nem?

Többen említettétek az ellenőrzésről szóló cikk alatt, hogy a kényelmi felszerelésekhez „semmi köze” (sic!) a hatóságoknak, ugyanis az 5/1990. (IV.12.) KöHÉM kimondja, hogy:

25. §(1) A gépjármű és pótkocsija pótalkatrészeinek és tartozékainak megfelelőségét – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – műbizonylattal kell tanúsítani, azonban

(2) nem kell a megfelelőséget tanúsítani

b)az alárendelt szerepű pótalkatrészek és tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára befolyással nincsenek.”

Persze azt elég nehéz – főleg laikusként – meghatározni, hogy a kényelmesebb, előretolt lábtartó vagy a kínai túraplexi csak a kényelmet fokozza vagy hatással van-e a jármű rendeltetésszerű használatára. Ezért felkerestük az ellenőrzést végző hatóságokat, hogy kerek-perec mondják meg: melyik alkatrész cserélhető a motorokon és melyek tiltólistásak.

Nem a magassága vagy a szöge miatt veszélyes a bizonytalan forrásból származó, utángyártott plexi, hanem mert nem derül ki vásárláskor, hogy miként törik és milyen sérüléseket okoz egy baleset során

Elsőként a műszaki ellenőrzést végző Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal válaszolt (szó szerint a hivatal, mert nem derült ki, melyik munkatársuk írta a levelet), de tőlük csak annyit tudtunk meg, hogy a „6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben is találunk támogató szabályokat”, melyeket figyelembe kell venni. Illetve hozzátették:

„Ha valaki a motorkerékpárján a gyári kialakításhoz képest átalakításokat kíván végrehajtani, javasoljuk szakszerviz, szakember tanácsát kérni, vagy a közlekedési hatóság szakembereivel ezen kérdéskörben egyeztetni, így a szabálytalan és veszélyt jelentő átalakítások elkerülhetők.”

Miért lehet veszélyes egy légterelő? Itt a kézzelfogható példa: Péter túraplexije – minden előjel nélkül – eltört motorozás közben, és csak a szerencsén múlt, hogy ő nem sérült meg a szétrepülő szilánkoktól. Végül hiába rendeltek ki szakértőt, nem derült ki a hiba oka, de a hazai forgalmazó ingyen kicserélte a törött alkatrészt

Ettől nem lettünk okosabbak, de szerencsére Racsné Galambos Gréta r. százados már sokkal részletesebben válaszolt. Most őt, illetve a neki küldött kérdéseinket idézzük:

– Az alábbi utángyártott alkatrészek közül melyik kényelmi felszerelés és melyik van valóban befolyással a jármű rendeltetésszerű használatára, azaz melyiknél kötelező magunkkal vinni a műbizonylatot?

– Átalakított, deréktámaszos és/vagy zselés nyereg
– Ívesebb, a vezetőhöz közelebb hajló kormány (alacsonyabb, rövidebb karú pilótáknál)
– Kormánykiemelő (szintén az alacsonyabb pilótáknál)
– Állítható helyzetű lábtartó (Pl. gyorsasági motorokon a kényelem fokozására)
– Állítható távolságú fék- és kuplungkar (hogy a rövidebb ujjú, kisebb kezű motoros is kényelmesen elérje)
– Felhajló fék- és kuplungkar (hogy eldőléskor ne váljon mozgásképtelenné a motor)
– Állítható szögű túraplexi a hatékonyabb időjárás-védelemért

– Tisztelt Pulai László Úr! Az 5/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 25. § (2) bekezdésben felsorolt kivételek körébe való besorolhatóság motorkerékpárok esetében különösen nagy körültekintést igényel, hiszen a felsorolt alkatrészek közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten fontosak. A járműgyártók az általuk használt alkatrészek tervezésekor nagy gonddal járnak el annak érdekében, hogy a közúti közlekedésnek e különösen veszélyeztetett formáját választók a lehető legkisebb kockázattal vehessenek részt a közúti forgalomban. Elvárás, hogy a járműre épített alkatrészek esetleges baleset során csak olyan alakváltozást szenvedhetnek, ami a baleset kimenetelét (személyi sérülés fokát) nem rontja.

Legyen szó műszaki fejlesztésről (pl. fémhálós fékcső, sportkipufogó) vagy kényelmi extrákról (túraplexi, rövid fékkar stb.), a lényeg, hogy csak igazolt eredetű, műbizonylattal ellátott alkatrészt építhetsz be

Az általuk felhasznált anyagok kiválasztásakor döntő szempont – a teljesség igénye nélkül – azok törési jellemzője (ne élesen törjön), kellő tapadása (a markolat, a lábtartó és az ülés esőben se csússzon), elhelyezkedése (előretolt lábtartó használatával megkísérelt fékezés késedelmet okoz). E feltételeket – gyári alkatrész esetén – a járművek típusbizonyítványa vagy – utángyártott alkatrész esetén – a műbizonylat garantálja. Természetesen a kényelmi és esztétikai igények kielégítésére a kiegészítőket gyártók széles termékpalettával válaszoltak, azonban – tapasztalataink szerint – a felsorolt követelményeknek egyre több termék nem tesz eleget.

Ennek tükrében indokolt a nem gyárilag kialakított kiegészítők és alkatrészek vizsgálata, a járművek fokozott ellenőrzése.

Az esetlegesen lecserélni kívánt alkatrészekkel kapcsolatban javasoljuk, – mivel a 6/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet 2. § (26) bekezdésében meghatározott pótalkatrészek kiemelt jelentőségűek és ez által minősítésre kötelezettek – hogy szakműhellyel vagy a közlekedési hatóság szakemberével konzultáljon, így a nem megengedett módosítások elkerülhetők, ezen kívül az esetlegesen szükséges átalakítás engedélyezésének folyamatáról, az azt követő műszaki megvizsgálásról és az átalakítás forgalmi engedélybe történő bejegyzéséről is tájékoztatást adnak.

Szó sincs róla, hogy ne lehetne utólag felszerelt kézvédő vagy túraplexi a motoron, de az továbbra is igaz, hogy csak „gyári” vagy minősített utángyártott alkatrészeket szerelhetsz fel

Röviden tehát nem azért problémás a Kínából származó, európai jóváhagyás nélküli túraplexi, mert a pár tenyérnyi műanyag nagyban befolyásolná a motor viselkedését. Sokkal nagyobb probléma, hogy nincs semmilyen információ arról, hogy miként viselkedik egy baleset során, és hogy a rideg műanyag eltörve nem okoz-e sérüléseket a vezetőnek, illetve utasának. Ugyanez a helyzet a fék- és kuplungkarokkal, valamint kormányokkal is, míg az említett előretolt lábtartó azért lehet veszélyes, mert nem biztos, hogy a vezető ugyanolyan gyorsan a fékre tud lépni, mint a gyári lábtartókkal felszerelt motoron.

Magasabb, szélesebb kormány, zselés túranyereg és varioplexi – viszonylag komoly átalakítás, mégis kikezdhetetlen, hiszen minden összetevőnek van műbizonylata

Egyértelmű hát, hogy továbbra is átalakíthatod a motorod, ha nem jön be az eredeti kormány, fékkar vagy plexi, de külön-külön előírások vonatkoznak a gyári, illetve megbízható forrásból származó utángyártott alkatrészekre.

– A gyári extrák megfelelősége a típusbizonyítványból derül ki.

– Utángyártott alkatrész esetén a műbizonylat igazolja, hogy alkalmas közúti használatra.

Mivel az Aliexpress/Ebay-cuccok szinte 100%-a jóváhagyás nélküli alkatrész, azaz nem rendelkezik típusbizonyítvánnyal és műbizonylattal, továbbra is vörös posztó lehet az egyenruhások szemében. Érdemes hát átnézni a motort, és bármennyire is fájó, lecserélni a húszdolláros lábtartót és fékkart a hasonló kinézetű, de négy-ötszörösébe kerülő, bevizsgált darabokra. Nem kis kiadás, ha valaki többféle módosítást is elvégzett a motorján, de tuti olcsóbb, mintha mindegyikért bírságot kapna a következő ilyen ellenőrzéskor.